Uddannelsespolitik i Randers Kommune

Randers Kommune har sendt forslag til ny Uddannelsespolitik i høring. Randers Lærerforening har indsendt et høringssvar. Politikken er i høring indtil den 6. februar. Læs høringssvaret her:

Randers Lærerforening har med stor interesse læst forslaget til en ny ”Uddannelsespolitik” i Randers Kommune.

Generelt må det siges, at politikken har store ambitioner for Folkeskolen i Randers. Ambitioner, som vi deler med Randers Kommune. Ambitionerne og politikker skal være realistisk og følges op af handlinger, der viser, at man faktisk vil det, man skriver.

Det fremgår, at ”Vi vil investere i mennesker[1]”, men senest i budgetforliget for 2019 har vi som borgere i kommunen oplevet den fuldstændig modsatte tilgang – en beskæring af den samlede ramme på skoleområdet.

I afsnittet om folkeskolen fokuseres meget på, at eleverne skal udvikle sig og lære mest muligt. Eleverne skal have en god og tryg skolegang. Det bidrager et velfungerende forældresamarbejde til. Men den megen fokus på læring undrer.

Elevernes udbytte af skolegangen afhænger for en stor del af mødet med en velforberedt lærer, og den undervisning, som den velforberedte lærer giver eleverne. Denne del fokuseres der ikke på, faktisk nævnes ordet ”undervisning” slet ikke.

I politikken ønsker kommunen, at ”Skolen skal udvikle sig som et professionelt læringsfællesskab, der styrker kompetente og engagerede medarbejdere og ledere og den professionelle kapital på skolen og har fokus på at arbejde systematisk og vidensbaseret[2]”. En lang sætning, der vil mange ting?

Vi foreslår, at skolen i stedet for et fokus mod de professionelle læringsfællesskaber retter fokus på arbejdet med professionel kapital. Heri indgår bl.a. professionelle læringsfællesskaber som en del. I den professionelle kapital arbejdes der med den sociale kapital, den menneskelige kapital og beslutningskapitalen ude på skolerne.

Dette er i øvrigt i god overensstemmelse med arbejdstidsaftalen mellem Randers Kommune og Randers Lærerforening, samt aftalen om ”Ny Start” mellem LC/DLF og KL i forbindelse med OK18. Endvidere findes der en række forskellige forståelser af begrebet professionelle læringsfællesskaber – hvilken retter Randers Kommunes forståelse sig imod?

Randers Lærerforening ser frem til, at man får genskrevet førnævnte afsnit, så de svarer til den virkelighed og de aftaler, som Randers Kommune har indgået eller forpligtet sig i forhold til.



[1] Afsnittet ”Flere i uddannelse eller beskæftigelse” side 5

[2] Afsnittet ”Skabe gode muligheder for læring….” side 7