Farvede forventninger - et medlemstilbud fra Danmarks Lærerforening

Farvede Forventninger
Bogen er et af Danmarks Lærerforenings medlemstilbud. Bøgerne er skrevet af førende pædagogiske forskere. De er korte, anvendelige og skrevet i et fortællende sprog.
Nu er bog nummer 13 i serien Pædagogisk rækkevidde klar til download på 'Min side' på dlf.org.

Bogen hedder Farvede forventninger og er skrevet af Laila Colding Lagermann, som er lærer og ph.d. i pædagogisk psykologi. Hun er en del af forskernetværket Noise.
Farvede forventninger
I bogen Farvede forventninger fortæller minoritets- og ungdomsforsker Laila Colding Lagermann om den forventningsfattigdom, ulighed og forskelsbehandling, som mange minoritetsetniske børn og unge oplever i skolen.

Og om hvordan velment, men misforstået ’farveblindhed’ risikerer at lade børnene stå alene med deres oplevelser.

Hvis skolen skal give alle børn lige muligheder, så kræver det, at lærere tør tale om, hvilken betydning de måske ubevidst tillægger børnenes hår- og hudfarve, skriver Colding Lagermann i bogen.

Hun peger på, at lærere kan gøre en positiv forskel for minoritetsetniske børn, når de taler åbent, professionelt og handlingsorienteret om farvede forventninger.
Du kan læse mere om foreningens politik vedr. flersprogede elever på dlf.org.

Bogen er et af Danmarks Lærerforenings medlemstilbud. Bøgerne er skrevet af førende pædagogiske forskere. De er korte, anvendelige og skrevet i et fortællende sprog.

Som medlem af Danmarks Lærerforening kan du hente bøgerne gratis både som lydbog og som e-bog ved at logge dig ind på Min side via foreningens hjemmeside. Eller ved at bruge dette link.

Oplever du problemer med at logge dig ind på Min side, er du velkommen til at kontakte medlemsservice på telefon 33 69 63 00.

Følgende bøger er allerede til download på Min side:
Bæredygtig undervisning af Suna Christensen
Relationskompetence af Louise Klinge
Samspil mellem skole og hjem af Maria Ørskov Akselvoll
Mobning af Helle Rabøl Hansen
Kønsbevidst pædagogik af Tekla Canger
Undervisning er dannelse af Alexander von Oettingen 
Motiverende undervisning af Frants Ørsted Andersen
Spilpædagogik af Anders Lieberoth
Læring i praksis af Ole Lauridsen
Samarbejde og inklusion af Tine Basse Fisker
Læringens DNA af Theresa Schilhab
Digital dannelse af Jeppe Bundsgaard

Målgruppe