Høringssvar til budget 2020

Randers Lærerforening har udarbejdet og indsendt høringssvar til budget 2020 i Randers Kommune

Til Byrådet

Randers Lærerforening har udarbejdet nedenstående høringssvar til budgetforslaget 2020.

Skolerne skal fremover betale for fremskudte rådgivere på skolerne
Der er tale om en opgave, der er besluttet, administreret og betalt af PPR, som man vil overfører til skolerne.

De fremskudte rådgivere på skolerne løser en opgave i forhold til tidlig indsats og rådgivning. Den tidlige indsats kan medføre, at eventuelle indgreb bliver mindre omfattende og dermed billigere. Indsatsen er alene en socialrådgiveropgave og bliver forbundet med envejskommunikation og strenge regler om og begrænsninger i vidensdeling.

Udførslen af opgaven er vigtig i forhold til, at elever straks fra starten får den rigtige hjælp – altså en tidlig indsats, der i det lange løb sparer familieafdelingen for penge. Dette skal ikke betales af skolerne. Forslaget er en direkte besparelse på skolebudgetterne svarende til 6-7 lærerstillinger.

Forslaget kan ikke anbefales.


MS 0365 licenser (licenser til microsoft-programmer)
At afskaffe disse programmer ude på skolerne for lærere og elever vil give store udfordringer ude på skolerne. I stedet skal der anvendes løsningen fra google. Ministeriet, læringskonsulenter m.fl. opfordrer til at arbejde på platforme, der kun kan anvendes på pc/mac.

Anvendes Chromebooks i stedet for, skal der bruges tilføjelsesprogrammer, der i flere tilfælde skal tilkøbes. Standardløsningen lever ikke op til krav, der er.

Chromebooks fordrer desuden et lynhurtigt net. Dette er ikke altid tilfældet, at nettet på skolerne er både hurtigt og stabilt. At chromebooks er afhængig af nettet medfører desuden følgende udfordringer:

  • begrænset lagerplads i skyen og på harddisken,
  • et begrænset udvalg af applikationer
  • og et mindre udvalg af mulige maskiner
  • en række udfordringer i forhold til elevernes afgangsprøver og de muligheder, der er ved anvendelse af google og/eller chromebooks.

Lærernes store samling af materiale i officepakken kan ikke overføres uproblematisk, da fil-formatet ændres, når det bliver overført til ”docs”. Konsekvensen er, at materialet enten er ubrugeligt eller, at det er meget tidskrævende at rette til.

I forhold til medarbejderne er der desuden yderligere arbejdsmiljømæssige udfordringer i forhold til at arbejde på chromebooks. Det handler om bl.a. skærmstørrelse, tastutur, anvendelighed i forhold til activeboards/smartboards. Eksempelvis kan man på Chormebooks ikke afvikle programmet Active Inspire, og dermed kan man ikke forberede forløb på Activeboards.

Kommunikationen med forældre (i særlig grad også fra forældrene) er ofte vedhæftede filer lavet i ”office-pakken”.

Forslaget kan ikke anbefales.


Generel besparelse på specialskolerne
Der henvises til BDO’s budgetanalyse. En analyse, hvori der er konstateret en række fejl. Ligeledes indgår en anonym kommune i sammenligningsgrundlaget, hvilket må betragtes som useriøst.

Der er i det seneste år vedtaget en lang række beslutninger, der har betydet ændringer på specialskolernes serviceniveau. Derfor har skolerne behov for arbejdsro.

Yderligere ændringer på specialskolerne i den nuværende situation vil påvirke såvel arbejdsmiljø som elevernes undervisningsmiljø i negativ retning.

Besparelser på specialskolerne skal komme den almene folkeskole til gode. Hver gang, der sker forringelser på specialskoler og specialklasser, presses inklusionsindsatsen også i den almindelige folkeskole. For at imødegå dette, skal eventuelle forringelser på specialskoler følges op af forbedrede muligheder for inklusion i den almene folkeskole.

Forslaget om en generel besparelse på specialskolerne kan ikke anbefales.


Øget koordinering mellem Læringscentret og PPR
På Læringscentret skal der ifølge forvaltningens forslag spares 1,1 millioner kroner gennem en øget koordinering mellem Læringscentret og PPR. Begrundelsen er, at kommunen har et højere serviceniveau omkring inklusionsopgaven end i sammenligningskommunerne i en rapport udarbejdet af BDO. En rapport, der indeholder flere faktuelle fejl, hvilket BUPL og Randers Lærerforening har påvist. Og hvad er det der skal koordineres? Fagpersoner med tilknytning til PPR, Læringscentret og folkeskolen ser ikke dette overlap. På Læringscentret udføres der fx inklusionsarbejde m.m. i forhold til beslutningen fra skolestrukturen, efteruddannelse af lærere, netværksdannelse, vidensdeling mellem skolerne, ”Professionelle Læringsfællesskaber” m.m..

Forslaget kan ikke anbefales.


Øget/målrettet indsats over for 10. klasses elever
Forslaget er meget tyndt beskrevet. I forhold til EUD10 er det ingen hemmelighed, at dette tilbud er endog meget dyrt i forhold til kommunens eget tilbud – en prisforskel på ca. kr 20.000,- pr elev. Vi anbefaler, at man begrænser antallet af pladser på EUD10. Besparelsen vil være på ca. kr. 52.000,- pr elev.

I forhold til arbejdet med en ny struktur kan man overveje at oprette et 10. klassestilbud på Tirsdalens Skole.

Yderligere forringelse af 10. klassestilbuddet på specialskolerne kan ikke anbefales.


Reducerede udgifter på centrale konti
Det foreslås, at der skal spares 8 millioner kr. på centrale konti. Hvordan besparelsen præcist hænger sammen er ikke nærmere beskrevet. Såfremt der kan spares på de centrale konti, skal det komme eleverne i folkeskolen til gode. Pengene kan fx bruges på co-teaching.

At overføre penge til en anden aftaleenhed i kommunen kan ikke anbefales. På budgetorienteringsmødet blev det sagt af kommunaldirektøren,: ”.. at gæld, skal det pågældende område selv afvikle.”

 

Effektivisering på 0,5%
Det fremgår af kommunens oversigt over de forskellige udgiftsposter, at folkeskolerne har sparet penge. Udgifterne er fra 2017 til 2018 blevet reduceret med 6,4%. I penge er udgiften fra 2016 til 2018 reduceret med over 19 millioner. Det svarer til mere end 40 stillinger.

I perioden fra 2009 til 2018 er elevtallet i folkeskolen i Randers Kommune faldet med lidt over 12%, mens antallet af lærere er faldet med næsten 21%.

Dertil kommer, at undervisningstiden for eleverne er øget væsentligt siden 2013.

Vi kan ikke anbefale den gennerelle besparelse på 0,5%. En besparelse, der rammer hårdere end de 0,5% på skolebudgettet, da der ikke kan spares på tildelingen til privatskoler.

Generelt
Byrådet i Randers Kommune ønsker en attraktiv folkeskole, en folkeskole, hvor serviceniveauet er højt, og hvor eleverne trives, dannes og uddannes til det videre liv i overensstemmelse med formålsparagraffen i Folkeskoleloven. Fortsatte besparelser på folkeskolen vil ikke kunne undgå at påvirke skolernes løsning af kerneopgaven i negativ retning.

På skolerne er der ikke mere at spare på. I ”Uddannelsespolitikken” fremgår det bl.a., at ”Vi vil investere i mennesker”, og ”Vi vil skabe gode muligheder for læring, trivsel og den enkeltes tro på egne muligheder.”

Det er nu, at I som byråd har mulighed for at vise, at der er handling bag ordenen. Ord i sig selv skaber intet.

Vi håber, at I politikere i byrådet vil folkeskolen! Det kræver, at I vælger en vej, hvor der investeres i elevernes undervisning. At man i stedet for at forringe vilkårene for elever og personale i stedet forbedrer disse. Vi vil folkeskolen – vil I?


På vegne af Randers Lærerforening

Leif Plauborg
Formand

Høringssvar budget 2020

Randers Lærerforenings høringssvar til budget 2020 kan du hente her som pdf-fil

Emner