"Det gode børneliv"

Elever
Det nye byråd, der tiltrådte den 1. januar 2022 skal se på, nyudvikle eller justere gældende politikker. Nyudvikling eller justering af "Børn- og Ungepolitikken", samt "Uddannelsespolitikken er indsamles der input til lige nu.

I Randers Lærerforening har vi sammen med tillidsrepræsentanter og i styrelsen drøftet, hvad vi bl.a. finder vigtigt i et godt børneliv.

Ud fra drøftelserne har vi lavet en sammenfatning, som er sendt til kommunen.

Sammenfatning af "det gode børneliv”

Hvad og hvorfor:

Det gode børneliv er trygge rammer og omgivelser, hvor der er kendte, uddannede lærere nok tilstede og omkring eleverne i undervisningen.

Der skal være tid og rum til, at lærere og elever kan opbygge gode og positive relationer, som understøtter den faglige undervisning og bidrager til et godt undervisningsmiljø.

Undervisningen skal tage udgangspunkt i eleven og samtidig understøtte klassens faglige og sociale udvikling. Eleverne skal opleve, at de er en del af fællesskabet, som bliver understøttet af trivsel og faglighed.

Undervisningsmiljøet skal inspirere til fantasi, bevægelse og læring. Der skal være fysiske rum, der muliggør at elever med handicaps og udfordringer kan deltage i de forskellige organiseringer af undervisningen. Ligeledes skal skolen have et æstetisk udtryk, som afspejler normer, værdier og kulturer i samfundet.


Nye politikker på børne- og ungeområdet, samt uddannelsespolitikken skal være realistiske og derved også det, som byrådet styrer efter i forhold til budgetter og mål for områderne.