Høringssvar til Skole og Uddannelsespolitikken

Drengkedafdet
Randers Kommune har sendt udkast til ny "Uddannelsespolitik" i høring. I Randers Lærerforening mener vi bl.a. , at en uddannelsespolitik skal være mulig at leve op til og ikke for detaljeret.

Randers Lærerforening har følgende kommentarer til udkastet til Uddannelsespolitik
Uddannelsespolitikken bør tage sit
afsæt i og stå på folkeskoleloven. Det bliver problematisk, når vi ikke anerkender den lovbestemte ramme for arbejdet med børn og unge i folkeskolen. 
 

Overordnet mener vi, at det er en misforståelse at lave en uddannelsespolitik, som er formuleret direkte til børn og unge. Sproget forvirrer mere end det gavner. Hvis ”du”, er et barn eller ungt menneske, skal det formuleres helt anderledes. Så lad modtageren være voksen!  

Vi mener, at det i højere grad skal henvende sig til fællesskaberne og bevæge sig væk fra individet.  

Det bekymrer os, at detaljegraden bl.a. i afsnittet ”løfter til alle børn og unge i folkeskolen, bliver så konkrete, at vi ser det problematisk at leve op til. Ex afsnittet hvor der står, at man som barn eller ungt menneske har medindflydelse – hvilket giver rigtig god mening, men samtidig står der ligeværdig dialog, hvilket vi ikke finder korrekt. De er ikke ligeværdige i beslutninger, som lærerne skal tage i forhold til undervisning, da vi er underlagt folkeskoleloven. 

Efterfølgende giver politikken alt for konkrete bud på, hvordan barnet eller den unge kan forvente hjælp og vejledning. Det vil kræve uanede mængder af ressourcer og organisering, hvis vi som professionelle skal leve op til det. En politik skal sætte retning for arbejdet, men ikke ”love” for meget. En politik skal indeholde forventninger, der er mulige at indfri, således at alle parter ser muligheder. En politik, der lover meget, stiller også krav om politisk handling, der sikrer de nødvendige ressourcer til gennemførslen.  

Måske skulle man holde sig til forordet, værdigrundlaget og visionen – de mellemlæggende løfter til alle børn og unge bliver alt for konkrete og individorienterede.

På vegne af Randers Lærerforening

Leif Plauborg
Formand