Uddannelse er dyrt, ingen uddannelse er dyrere

Elever 9 570251
Folkeskolelæreren er altafgørende for elevernes udbytte af skolegangen, for det er gennem mødet med den velforberedte lærer, at eleverne dannes og uddannes og derved bliver til livsduelige mennesker

Læserbrev fra kredsstyrelsen i Randers Lærerforening, bragt på amtsavisen.dk den 20. september 2023.

Uddannelse er dyrt, ingen uddannelse er dyrere!
Folkeskolelæreren er altafgørende for elevernes udbytte af skolegangen, for det er gennem mødet med den velforberedte lærer, at eleverne dannes og uddannes og derved bliver til livsduelige mennesker. Men til hvad? Og hvordan er det vi bruger skolernes ressourcer?

Skolerne i Randers står i de kommende år over for massive besparelser på Trekløverskolen (over 6 millioner) og på almenområdet en besparelse, der er planlagt stigende fra 2,6 millioner i 2024 til 10,6 millioner i 2026. Dertil kommer, at en række bevillinger til særlige indsatser udløber i de kommende år, bl.a. en tildeling til to-lærertimer på 3 millioner om året. Så i nærmeste fremtid en besparelse på godt 20 millioner.

I Randers Kommune er virkeligheden, at vi har klasser, som undervises af naboklassens lærer, hvis deres egen lærer er syg eller fraværende. Læreren skal dermed undervise i to klasser på en gang.  Denne løsning udfordrer den ramte klasse, men også den undervisning, som læreren skulle have forestået. For hvordan kan læreren levere god undervisning, uden den nødvendige forberedelse og ligeledes sin manglende tilstedeværelse i klasserummet – en lærer kan trods alt kun være et sted ad gangen.

Manglende mulighed for at lykkes, lærerens moralske stress over, at man kunne præstere bedre, men at rammerne ikke er til det, skaber ikke gode undervisningssituationer.  Får eleverne ikke den nødvendige dannelse og uddannelse, er der ikke tid til at skabe de rigtige og vigtige relationer, så er risikoen for mistrivsel stor. Har læreren ikke rammerne til, at man i klassen kan skabe de rigtige fællesskaber – ja så risikere vi at miste børn og unge, der ikke understøttes i deres trivsel og læring. Desværre noget vi allerede oplever og som kan aflæses i diverse trivsels undersøgelser.

Hvilken skole er det I ønsker?

Vi ønsker fællesskaber, lejrskoler, ekskursioner, ro og gode muligheder for fx holddeling, tid til de nødvendige og ekstra forældresamtaler, forberedt undervisning og tid til relationsarbejde.

Lad os nu investere i skolen, i elevernes dannelse og uddannelse. Uddannelse er dyrt, ingen uddannelse er dyrere, så valget er vel let?